במה שונה מעלית שבת "סולם יעקב" ממעלית אחרת, מה ההבדלים והיכן חשוב דווקא מעלית שבת סולם יעקב ?

מעלית שבת סולם יעקב נולדה מתוך מציאות קיימת בה מעליות שבת מתוקנות על ידי ישראל בשבת ובשל כך נאסרות בהנאה לפחות עד צאת השבת. איך היא מתמודדת עם תיקון מעליות שבת בשבת, מה מחדשת סולם יעקב היכן שמעליות אחרות לא ומדוע מאוד חשוב לבדוק איזו מעלית תותקן אצלכם בבניין.

לאדם המתגורר בבניין רב קומות ולא רק מגדל מגורים, בו מתגוררים ביחד שומרי שבת ועוד כאלה שפחות מקפידים בכך הרי שיגלה שבעת תקלה במעלית לא דוחים את התיקון ליום חול ומגיע טכנאי ביום השבת ומתקן את המעלית.

המציאות הרחבה הקיימת ולא רק בבתי המלון בארץ אלא גם בבניני מגורים ובנינים ציבוריים היא שבעת שמעלית שבת נתקעת בבניין רק קומות היא מתוקנת על ידי טכנאי ולכן נאסרת לשימוש לפחות עד צאת השבת.

בעת שהמעלית שבת הושבתה מפעולתה התקינה בשבת, ובוצע תיקון במעלית, לא ניתן יהיה להשיבה כמעלית שבת לפחות עד צאת השבת. (לעיון מדוע מצאו להתיר הנאה מתיקון ברשת החשמל ובמעלית אסור ראה מאמר)

מעלית שבת סולם יעקב הינה מערכת המתחברת ללוח הפיקוד של המעלית, מנטרת את פעילותה 24/7 מזהה תקלה משביתה במעלית והיתרון המשמעותי ביותר בכך שמערכת "סולם יעקב" מפעילה מעלית שבת חלופית (במעלית רגילה שלא היתה בפיקוד שבת) ובכך באופן אוטומטי, מותירה פתרון מעשי על פני עליה או ירידה במדרגות.

בבתי מלון ובתי אבות שלא יכולים להרשות אבדן מעלית בשל צרכי הדיירים והלקוחות מופעל מוקד חיצוני  24/7 על ידי נכרי,(שדמיו קצובים, בדין אמירה לגוי) שלאחר שהטכנאי מתקן את המעלית (שבמקומות שיש גם ציבור שאינם מקפידים על השבת לא מעשי והוגן לאסור התיקון בשבת ואין לנו שליטה על כך) ויחזיר אותה למצב מעלית רגילה אז על ידי הנכרי בשליטה מרחק תופעל מעלית חלופית למצב שבת.

במצב זה לא פוגעים בציבור כלשהו ולא מחסירים מעלית לבניין.

המערכת מתחברת ללוח הפיקוד של המעלית ומתאימה לכל המעליות (באותו עקרון כפי שמחוברות למערכת פיקוד אש במגע יבש) וכבר עברה סידרת בדיקות ארוכה בעת שחוברה למעלית.

הפתרון ייחודי וחיוני מאוד ומותקן עם תעודת כשרות מעלית השבת סולם יעקב. נציין גם שצד הטכנוהלכתי אושר על ידי מומחה המעליות שפועל עבור מכון הטכנולוגי להלכה מר אריאל סולומון. בעוד שיפורים חשובים לשמירת קדושת השבת כהלכתה.

עוד נדגיש כי הוספנו עוד שיפורים חשובים שהיום ציבור גדול נכשל בהם:

לדוגמא איסור אוושא מילתא – שנינו בשבת יח' א' "אין נותנים חיטין לתוך הרייחים אלא בכדי שיטחנו מבעוד יום מאי טעמא אמר רבא מפני שמשמעת קול רש"י במקום מפני שמשמעת את הקול ודאוושא מילתא שבת ואיכא זילותא"

כידוע מעלית שבת מפעילה זמזם בכל עצרה בקומה טרם סגירת הדלת, וזמזם זה מקים רעש רב ולכן חלק מן המפרט הוא שימוש במערכת התראה אופטית הבולטת למשתמשים במעלית ולידה אך אינה מפריעה ואינה מקימה רעש.

הדברים הוצגו במלואם לכבוד הרב הראשי לישראל הגאון הרב דוד לאו שליט"א, שאישר (בפשיטא) שאין להותיר הכשרות על כנה, ויש להבטיח שלא יעשו תיקונים למעלית שבת בשבת, ואישר גם את הפתרון הטכנולוגי, ובכוונתו הייתה להביא את הדבר למליאת הרבנות הראשית, אולם כיוון שנבצר הדבר אישר את הבעיה והפתרון במכתב הרצ"ב.

כך גם ראו הרבנים הגאונים שליט"א, הרב אריה שטרן, הרב רצון ערוסי, הרב ברוך שרגא, הרב צפניה דרורי ועוד גדולים ומכובדים.